Motoarele moderne utilizate pentru
propulsarea automobilelor, pe benzină sau diesel, sunt controlate în totalitate
de sisteme electronice. Partea „inteligentă” a acestor sisteme de control este
reprezentată decalculatorul de injecție. Acesta, pe baza informațiilor
primite de la senzori (poziție, turație, presiune, etc.), determină starea
motorului și acționează asupra diferitelor actuatoare (injectoare, supape,
motoare electrice, etc.) în scopul atingerii regimului de funcționare cerut de
conducătorul auto (exprimat prin poziția pedalei de accelerație). În limba
engleză calculatorul de injecție este abreviat ECU, ECM, EMS sau PCM.
Foto:
Calculatorul de injecție DCM3.7
Sursa: Delphi
Sursa: Delphi
Calculatorul
de injecție este proiectat să funcționeze în condiții de solicitări
mecanice și termice extreme. Acesta trebuie să lucreze la parametrii
nominali fiind expus la:
o
temperaturi extreme: -40...120 °C
o
variații mari de temperatură
o
expunere la contaminarea cu apă, ulei, combustibil, etc.
o
praf, umezeală
o
solicitări și vibrații mecanice
Pe lângă solicitările termice și mecanice funcționarea calculatorului de
injecție trebuie să fie robustă și în cazul oscilațiilor de tensiune
electrică sau în cazul expunerii la perturbații
electromagnetice.
Foto:
Calculatorul de injecție EMS3
Sursa: Continental
Sursa: Continental
Principalele părți componente ale calculatorului de injecție sunt: carcasa (2)
din plastic sau metal, placa de bază (1) ce conține circuitele
electronice și conectorul (3) prin care se primesc semnalele
electrice de la senzori și se comandă actuatoarele (supape, motoare, etc.).
În funcție de tipul motorului, benzină sau diesel, sau de sistemele auxiliare
ale acestuia, conectorul are un număr variabili de pini (intrări de la senzori,
comanda actuatoarelor, alimentare, etc.). La un motor modern calculatorul de
injecție poate depăși ușor 100 de pini.
Exemplu de intrări/ieșiri calculator de injecție
Intrări (senzori)
|
ECU
|
Ieșiri (actuatoare)
|
poziție pedală de accelerație
poziție clapetă obturatoare turație motor poziție arbore cu came debit masă aer temperatură aer admisie temperatură lichid de răcire motor temperatură gaze evacuare (diesel) presiune atmosferică presiune combustibil rampă (injecție directă) presiune aer admisie (supraalimentare) presiune diferențială evacuare (diesel) senzor de detonație (benzină) sondă lambda amonte sonda lambda aval (benzină) poziție cheie contact contact poziție ambreiaj contact poziție frână alimentare baterie +12V |
comandă injectoare
comandă bujii aprindere (benzină) comandă bujii incandescente (diesel) comandă clapetă obturatoare comandă pompă combustibil (joasă presiune) comandă pompă combustibil (înaltă presiune) comandă supapă EGR comandă supapă supraalimentare comandă distribuție variabilă comandă pompă aer secundar (benzină) comandă supapă aer secundar (benzină) comandă supapă purjare canistră carbon activ (benzină) comandă circuit încălzire combustibil (diesel) comunicare CAN conexiune OBD |
Din punct de vedere funcțional un calculatorul de injecție are următoarele
componente:
o
blocul de alimentare de la baterie (+BAT)
o
blocul de procesare a semnalelor de
intrare
o
unitatea centrală de procesare CPU (μCONTROLER
- microcontroler)
o
memoria non-volatilă (EEPROM)
o
modulul de monitorizare
o
etajul de amplificare a comenzii
actuatoarelor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu