vineri, 29 iulie 2016

Calculatorul de injecție (ECU) – mod de funcționare și diagnoză

     Motoarele moderne utilizate pentru propulsarea automobilelor, pe benzină sau diesel, sunt controlate în totalitate de sisteme electronice. Partea „inteligentă” a acestor sisteme de control este reprezentată decalculatorul de injecție. Acesta, pe baza informațiilor primite de la senzori (poziție, turație, presiune, etc.), determină starea motorului și acționează asupra diferitelor actuatoare (injectoare, supape, motoare electrice, etc.) în scopul atingerii regimului de funcționare cerut de conducătorul auto (exprimat prin poziția pedalei de accelerație). În limba engleză calculatorul de injecție este abreviat ECUECMEMS sau PCM.



Foto: Calculatorul de injecție DCM3.7
Sursa: Delphi
    Calculatorul de injecție este proiectat să funcționeze în condiții de solicitări mecanice și termice extreme. Acesta trebuie să lucreze la parametrii nominali fiind expus la:
o    temperaturi extreme: -40...120 °C
o    variații mari de temperatură
o    expunere la contaminarea cu apă, ulei, combustibil, etc.
o    praf, umezeală
o    solicitări și vibrații mecanice
    Pe lângă solicitările termice și mecanice funcționarea calculatorului de injecție trebuie să fie robustă și în cazul oscilațiilor de tensiune electrică sau în cazul expunerii la perturbații electromagnetice.


Foto: Calculatorul de injecție EMS3
Sursa: Continental
    Principalele părți componente ale calculatorului de injecție sunt: carcasa (2) din plastic sau metal, placa de bază (1) ce conține circuitele electronice și conectorul (3) prin care se primesc semnalele electrice de la senzori și se comandă actuatoarele (supape, motoare, etc.).


    În funcție de tipul motorului, benzină sau diesel, sau de sistemele auxiliare ale acestuia, conectorul are un număr variabili de pini (intrări de la senzori, comanda actuatoarelor, alimentare, etc.). La un motor modern calculatorul de injecție poate depăși ușor 100 de pini.
Exemplu de intrări/ieșiri calculator de injecție
Intrări (senzori)
ECU
Ieșiri (actuatoare)
poziție pedală de accelerație
poziție 
clapetă obturatoare
turație motor
poziție arbore cu came
debit masă aer
temperatură aer admisie
temperatură lichid de răcire motor
temperatură gaze evacuare (diesel)
presiune atmosferică
presiune combustibil rampă (injecție directă)
presiune aer admisie (supraalimentare)
presiune diferențială evacuare (diesel)
senzor de detonație (benzină)
sondă lambda amonte
sonda lambda aval (benzină)
poziție cheie contact
contact poziție 
ambreiaj
contact poziție frână
alimentare 
baterie +12V
comandă injectoare
comandă 
bujii aprindere (benzină)
comandă 
bujii incandescente (diesel)
comandă 
clapetă obturatoare
comandă pompă combustibil (joasă presiune)
comandă pompă combustibil (înaltă presiune)
comandă 
supapă EGR
comandă supapă supraalimentare
comandă distribuție variabilă
comandă 
pompă aer secundar (benzină)
comandă supapă aer secundar (benzină)
comandă supapă purjare 
canistră carbon activ (benzină)
comandă circuit încălzire combustibil (diesel)
comunicare CAN
conexiune 
OBD
    Din punct de vedere funcțional un calculatorul de injecție are următoarele componente:
o    blocul de alimentare de la baterie (+BAT)
o    blocul de procesare a semnalelor de intrare
o    unitatea centrală de procesare CPU (μCONTROLER - microcontroler)
o    memoria non-volatilă (EEPROM)
o    modulul de monitorizare
o    etajul de amplificare a comenzii actuatoarelor





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu